Značení evropských nákladních automobilů -část 1

4. března 2012 v 8:24 | David |  Jurotrans - kdo má zájem,může přijít pracovat mezi nás.
Značení evropských nákladních automobilů

Na nákladních automobilech je možné si povšimnout několika druhů značení, která podléhají příslušným vyhláškám a nařízením a která jsou pro nákladní vozidla povinná buď obecně z hlediska bezpečnosti a nebo v případě že vozidlo přepravuje určitý druh zboží nebo náklad v nějakém zvláštním režimu. Zatímco některá značení mají poměrně dlouhou historii, jiná jsou záležitostí posledních několika let. Smysl některých je jasný na první pohled, jiná ale mohou být záhadnější a jejich význam není každému znám.
Sám jsem se o tato značení odmalička zajímal a vnímal je okolo sebe. Mimo modrých cedulí TIR, které vždycky znamenaly pouť za exotikou a dobrodružstvím, mne zajímalo i tajemství mnohých dalších symbolů, které nosily kamiony na svých náraznících. Jedno po druhém jsem postupně odhaloval tajemství každého z nich a nedávno jsem si uvědomil, že kdybych shrnul všechny svoje dosavadní poznatky a poznámky, vydalo by to na docela zajímavý článek, který by zaujal nejen laiky, protože ani profesionálové se během své práce často nemají možnost dostat ke všem informacím o tom co je obklopuje.
Podívejme se tedy na některé prvky, znaky a symboly, které se na nákladních automobilech v Evropě objevují. To nejběžnější a nejzákladnější značení společné s osobními automobily jsou státní poznávací, registrační značky případně mezinárodní poznávací značky, jejichž použití a smysl je snad obecně známý a není třeba se jimi dále zabývat.
Mimo to je ale na nákladních automobilech k vidění několik dalších druhů značení, které jsou z velké části společné pro celou Evropu, například:

- označení nejvyšší povolené rychlosti vozidla
- reflexní cedule dle EHK R 70 (a EHK R 69 pro vozidla do max. rychlosti 30 Km/h)
- značení vozidel přepravujících nebezpečný náklad dle dohody ADR
- vozidla přepravující odpad
- vozidla přepravující náklad dle dohody TIR
- značení vozidel dle doporučení CEMT a podobná značení dle místních předpisů (Rakousko, Německo)
- jiná značení dne místních předpisů a zvyklostí
Nyní se podívejme na tyto oblasti podrobněji.
Označení nejvyšší povolené rychlosti vozidla
Co se označení nejvyšší povolené rychlosti vozidla týče, nejde o nic složitého a přesnou definici pro Českou republiku udává vyhláška 341/2002 Sb. upravená vyhláškou 283/2009 Sb., § 11:
"(1) Vozidla kategorií M2, M3, N2, N3, O, OT, S s výjimkou čelně nesených strojů kategorie SN a jednonápravové traktory s přívěsy a speciální nosiče pracovních adaptérů musí mít na zádi karoserie, a to pokud to konstrukce vozidla dovoluje, v levé polovině vyznačenu nejvyšší povolenou rychlost zaokrouhlenou
a) u vozidel s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1 na nejbližší nižší celé číslo,
b) u ostatních vozidel na nejblíže nižší celé číslo dělitelné pěti.
(2) Označení nejvyšší povolené rychlosti je v provedení kruh bílé barvy, který je lemován červenou barvou o vnějším průměru 200 mm; písmena v kruhu (pokud jsou použita) musí mít výšku ˙k˙ 35 mm, ˙m˙ 24 mm, číslice 75 až 80 mm, tloušťku čáry písmen 6 mm a číslic 12 mm. Barva nápisu je černá. Označení nejvyšší povolené rychlosti musí být vždy čitelné a při provozu nesmí být zakryto. Označení se vyžaduje z retroreflexního materiálu třídy 1 podle ČSN EN 12899-1 (červená a bílá), písmena a číslice jsou nereflexní. Retroreflexní materiál se nevyžaduje u vozidel, u kterých je provoz za snížené viditelnosti zakázán, u zvláštních vozidel a nesených strojů.
(3) Není-li možno u přípojných vozidel kategorie O1, O2, OT1, OT2, vozidel kategorie S, jednonápravových traktorů s přívěsem a speciálních nosičů pracovních adaptérů umístit značku o průměru 200 mm, je přípustné použít značky o vnějším průměru 150 mm; potom písmena v kruhu (pokud jsou použita) musí mít výšku ˙k˙ 20 mm, ˙m˙ 14 mm, číslice 75 až 80 mm, tloušťka čáry je u písmen 3,5 mm a u číslic 12 mm.˙"
Je pochopitelné, že různé státy mají tradičně své vlastní předpisy a označení maximálních povolených rychlostí se může stát od státu lišit. Tradičně jiné značení mají zejména francouzská vozidla, jejichž předpisy požadují bílé kulaté štítky bez červeného lemu. Na vozidlech se objevují různé hodnoty (60,80,90,100) psané často poměrně specifickým fontem. Tento font ovšem není francouzskou legislativou nijak stanoven. Například v bývalém podniku Karosa v polovině devadesátých let, když při vývozu na francouzské trhy požadavek na kruhové štítky bez červeného lemu vzniknul, rozkreslovala tyto štítky přímo konstrukce a podnik si je nechal pro své potřeby vyrábět, protože štítky bez červeného lemu nikdo v okolí nenabízel. Na vozidlech je obvykle více štítků, které udávají maximální povolenou rychlost daného vozidla na různých třídách silnic. Ve stavebnicích tyto štítky najdete na aršících návěsů Trailor od firmy Heller. Na skutečných vozidlech se do České republiky tato označení dostávají nejčastěji na vozidlech francouzského původu.
Reflexní cedule
Jedno z nejběžnějších a nejrozšířenějších značení je označení dlouhých a těžkých vozidel reflexními cedulemi dle nařízení EHK R70, která jsou předepsána v několika provedeních a ve dvou základních vzorech:
- šrafované pro těžká vozidla kategorií N2 nad 7,5t a N3 (s jistými výjimkami, např. nejsou povinné pro tahače návěsů, kde jsou ovšem v praxi běžně k vidění
- soustředné obdélníky pro návěsy a přívěsy kategorie O1-O3 nad celkovou délku 8 metrů a všechna vozidla kategorie N4.
Rozmístění je patrné z následujících obrázků. Pozornější jedinci si asi všimli, že reflexních cedule existují i v různých kombinacích barev a to buď jako žluté reflexní+červené reflexní a nebo žluté reflexní+fluorescentní oranžová.
Mimo reflexních cedulí dle EHK R70 je možné si na některých vozidlech povšimnout i reflexního značení jiného typu. Nejčastěji jde o starší francouzská vozidla ze sedmdesátých či osmdesátých let, jejichž zadní partie (partie jejich přívěsů/návěsů) zvýrazňují reflexní cedule v barevné kombinaci fluorescentní oranžová+reflexní červená. Tvary těchto cedulí jsou obvykle složitější než jen obyčejné obdélníky, často jde o sestavu fluorescentního pásku oranžové barvy a několika pásků z reflexní červené. Do České republiky se toto značení dostalo většinou při dovozu návěsů a nástaveb francouzské výroby Pierre Trouillet, Chereau nebo výrobců později sdružených do týmu General Trailers, tedy Trailor, Fruehauf či Benalu.
Jen pro doplnění uvádím, že obdobné reflexní značení jako pro těžká a dlouhá vozidla existuje také pro pomalu jedoucí vozidla dle EHK R 69 v podobě reflexního trojúhelníku, který nejspíše budete znát z traktorů a pracovních strojů, které se po našich silnicích pohybují.
Nově je u nás zavedené i tzv. nápadné reflexní obrysové značení vozidel dle nařízení EHK R104 a EHK R48 jehož rozmístění je doporučené dle níže uvedených obrázků:
- Úplné obrysové značení na zadní straně - barva žlutá, nebo červená
- Vodorovné značení na bocích - barva bílá, nebo žlutá
Toto označení je povinné pouze pro určité skupiny vozidel, viz následující tabulka:


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 CaseyAgona CaseyAgona | E-mail | Web | 25. září 2017 v 0:56 | Reagovat

<a href=https://www.viagrapascherfr.com/>Show more>>></a>

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama